poniedziałek, 13 stycznia 2020

"Spirit of Ostra Brama"

Mało który samolot transportowy zapisał się w historii tak wyraźnie, jak DC-3. Jego znaczny udział w II WŚ i popularyzacji komunikacji lotniczej, a także ogromna liczba wyprodukowanych egzemplarzy, sprawiły że współcześnie jest ona jedną z najczęściej spotykanych zabytkowych maszyn. 

"Congo Queen" - jedyny egzemplarz C-47, którym miałem okazję lecieć
Wydarzenie "Daks over Normandy", upamiętniające 75. rocznicę lądowania w Normandii, zgromadziło 25 Dakot we wspólnym, historycznym przelocie nad terenami, które w 1944 roku były świadkami jednej z największych w historii operacji powietrzno-desantowych. Trzonem alianckich sił powietrznych transportujących spadochroniarzy były wówczas te ikoniczne maszyny.

Zlot Dakot z okazji 75. rocznicy Lądowania w Normandii
Źródło: AirshowStuff
"Lotnictwo historyczne" z wielu przyczyn, w tym polityczno-historycznych, finansowych i organizacyjnych, jest w naszym kraju wciąż stosunkowo mało popularne. Może gdybyśmy dysponowali choć jedną z tych "najpopularniejszych maszyn typu vintage", moglibyśmy dołączyć do światowej śmietanki operatorów DC-3/C-47 (wariant cywilny/wojskowy)?

Takiej okazji upatrywałbym w sprowadzonym niedawno z Kanady do Polski samolocie C-47 "Spirit of Ostra Brama", który w marcu i kwietniu 1944 roku pełnił funkcję samolotu dyspozycyjnego gen. Kazimierza Sosnkowskiego, naczelnego wodza Polskich Sił Zbrojnych. 

Sprowadzony do Polski kadłub C-47 "Spirit of Ostra Brama"
Zdjęcie: Arek Uriasz
Po swej karierze militarnej i cywilnej oraz latach zapomnienia spędzonych w Kanadzie, pozostałości maszyny udało się sprowadzić do Polski i umieścić na warszawskiej Cytadeli, pod auspicjami Muzeum Wojska Polskiego. Niestety plany, choć zakładają renowację, nie przewidują przywrócenia maszyny do stanu lotnego. Dlaczego, skoro Mickey McBryan (znany na YouTubie z vloga "Plane Savers") był w stanie w ciągu zaledwie kilku miesięcy, własnym środkami, przywrócić inną maszynę tego typu do życia?

Co sądzicie o pomyśle przywrócenia tego zabytkowego samolotu do latania? Szansa jedna na milion na posiadanie "własnej, polskiej" Dakoty czy marnowanie pieniędzy?

Udostępnij:

1 komentarz:

  1. Chociaż loty lotnicze są jednym z najbezpieczniejszych sposobów podróżowania, wiele osób nadal boi się, że samolot może spaść.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Odlotowe Podróże | Powered by Blogger
Design by SimpleWpThemes | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com