Wprowadzenie: "Bardzo długi weekend majowy"
Choć na lotnisku byłem znacznie szybciej niż zazwyczaj, bo na ponad dwie godziny przed odlotem, czułem się w miarę wyspany. Połączenie adrenaliny i świadomość, jak długa podróż mnie czeka, sprawiły, że minuty pozostałe do otwarcia odprawy i nadania bagażu ciągnęły się niemiłosiernie.
Znaczna część pasażerów SASu w Gdańsku to pracownicy przemysłu stoczniowego w krajach nordyckich (głównie Norwegia) oraz marynarze, co oznacza wiele bagaży oraz osób w kolejce do (wciąż darmowej) klasycznej odprawy.

Pomimo potężnej kolejki, trzy stanowiska odprawy (dwa dla ekonomicznej i jedno dla pasażerów premium) dla 88-miejscowego samolotu gwarantują błyskawiczną odprawę. Sam skorzystałem ze stanowiska biznes - jednego z nielicznych benefitów srebrnej karty Eurobonus.
Obsługiwał je pan w okularach, niebywale profesjonalny, a przy tym sympatyczny i rozmowny. Świetna odmiana do wielu odpraw w różnych liniach, gdy nowym pracownikom należy podpowiadać lub przypominać o różnych drobiazgach.
Choć wylot z Gdańska po 9:00 nieuchronnie oznacza większe korki podczas dojazdu Obwodnicą Trójmiasta, rekompensują to pustki na kontroli bezpieczeństwa, którą można pokonać w ciągu niecałych 10 minut, a następnie dać się wciągnąć sklepom wolnocłowym w formule "walk-through" (tzn. wjeżdżasz ruchomymi schodami wprost w środek sklepu, który musisz "zwiedzić", by dostać się do hali odlotów).
![]() |
Identyczny motyw kul na schodach (po lewej) spotykany jest wielokrotnie na gdańskiej starówce |
![]() |
Centrum handlowe czy lotnisko? |
Nie zmienia to faktu, że uwielbiam ujęcia tego typu:
Ostatecznie okazało się, iż samolot SASu stał po lewej stronie, Wizzair po prawej, a boarding odbywał się "na krzyż". Całkiem zabawna sytuacja. ;-)

Opóźniony o 15 minut z powodu późnego przylotu boarding, odbywał się poprzez rękaw, w dwóch grupach; najpierw pasażerowie SAS Plus oraz posiadacze co najmniej złotych kart Star Alliance (srebro SASu nawet tutaj nie działa), a następnie klasa ekonomiczna.
27.04.2018
Scandinavian Airlines System (SAS) SK756 (obsługiwany przez Cityjet)
Gdańsk (GDN) - Kopenhaga (CPH)
Planowy odlot: 9:30
Planowy przylot: 10:30
Długość rejsu: 1 h
Samolot: Bombardier CRJ900 EI-FPJ
Klasa ekonomiczna
Miejsce: 17F (okno) - rząd z dodatkową przestrzenią na nogi
Dzisiejszy rejs wykonywał odrzutowy CRJ900, którego w imieniu Skandynawskich Linii Lotniczych obsługiwała linia CityJet. Co ciekawe, oprócz usług typu "wet-lease" (wypożyczenie samolotu wraz z załogą), oferuje ona kilka regularnych tras z londyńskiego lotniska London City, a w swojej flocie ma 13 sztuk Avro RJ85 oraz 3 Suchoje Superjet SSJ100 (których użycza na potrzeby Brussels Airlines).

Kilka lat temu większość lotów SASu i Lufthansy z Gdańska była wykonywana odrzutowymi Bombardierami jak ten, w kształcie ołówków czy cygar. Dziś jest to znacznie rzadsze, a mi osobiście nie zdarza się niemal nigdy. Samolot ten, choć ciasnawy, mnie osobiście urzeka układem foteli 2+2 oraz dynamiczną sylwetką z silnikami tuż przed ogonem.
Po wejściu na pokład, wypełnił się niemal do ostatniego miejsca, lecz mimo to nie miałem problemu ze znalezieniem miejsca nad głową na mój plecak, gdyż praktycznie wszystkie walizki podręczne zostały (bezpłatnie) zabrane do luku.
![]() |
Porównanie przestrzeni na nogi: rząd standardowy (po lewej) oraz rząd przy wyjściu ewakuacyjnym (w centrum) |
![]() |
Doceniam obecność dużego, wygodnego podłokietnika od ściany. Zdarza się, że siedzenia pod oknem przy wyjściach ewakuacyjnych są go pozbawione, co wywołuje nieswoje uczucie "co zrobić z ręką?". Chyba jestem za bardzo rozpuszczony regularnym siedzeniem w rzędach z dodatkową ilością miejsca na nogi, skoro zaczynam dostrzegać takie detale (i irytować się nimi!) |
![]() |
Ilość miejsca na nogi (17F) jest wręcz nieprzyzwoita i pozwala na opuszczenie swojego siedzenia bez konieczności proszenia sąsiada o wypuszczenie nas |
Kojarzycie te wszystkie żarty, że Skandynawowie powyżej 20 stopni czują się jak w saunie? ;-)
![]() |
NORRA, czy też "Nordic Regional Airlines", spółka córka Finnair, to w Gdańsku bezpośrednia konkurencja dla SASu. Na widok ciasnego ATRa za oknem, poprawiłem się w swoim fotelu, wyciągnąłem nogi i rozsiadłem jeszcze wygodniej! |
![]() |
Widzieliście kiedyś w samolocie precyzyjną informację o wadze drzwi ewakuacyjnych? Zawsze słyszałem, że są bardzo ciężkie. 17 kg nie wydaje się wielkim ciężarem, ale może to kwestia rozmiaru samolotu i B737 czy A320 dysponują cięższymi |
Pogoda w powietrzu była ładna, umiarkowanie słoneczna, lecz znaczna odległość do okna, widok na skrzydło oraz spora ilość drobnych chmur sprawiły, że większość moich zdjęć to raczej zachwyt światłem odbijającym się w skrzydle niż krajobrazy.

Rzeczywisty czas lotu to niewiele ponad 40 minut, dlatego serwis pokładowy wystartował od razu, gdy osiągnęliśmy wysokość przelotową.
Do wyboru mamy darmową kawę lub herbatę. Jeśli jesteśmy głodni, a nie skorzystaliśmy z możliwości zamówienia posiłku z wyprzedzeniem (poprzez zarządzanie rezerwacją na stronie linii), możemy zakupić coś z menu pokładowego, lecz do mnie żadna z opcji nie przemówiła.
Choć 30 zł za wątpliwej jakości kanapkę to może standard w krajach nordyckich, dla mnie to absolutna strata pieniędzy.
![]() |
Ceny są porażające, a wybór nie imponuje. Zwraca za to uwagę możliwość płatności punktami Eurobonus. Choć stopa zwrotu jest mizerna, jest to sposób dla osób, które na koncie mają jedynie niewielkie ilości punktów, zdobyte np. podczas rejestracji w programie |
![]() |
Duży i solidny stolik wyciągany (rząd przy wyjściu ewakuacyjnym) z podłokietnika po lewej stronie. Można go przysuwać i odsuwać |
Niedługo po przejeździe wózka z napojami rozpoczęliśmy zniżanie, z charakterystycznymi manewrami w okolicy szwedzkiego Malmoe (które leży po przeciwnej stronie Sundu względem Kopenhagi).
![]() |
Macie pomysł co do przeznaczenia widocznej wysepki? Wygląda jak mały fort |
![]() |
Na lewo od wingletu widoczne wiatraki |
![]() |
Kilkanaście sekund przed przyziemieniem w Kopenhadze |
![]() |
Na pierwszym planie Dreamliner (B787-9) Air Canada zasłania "Trzy siekierki" (B777-300ER) Singapore Int'l Airlines |
![]() |
Paliwożerny, czterosilnikowy A340-300. Miałem okazję lecieć nim w barwach SASu do Pekinu kilka lat temu |

Absolutnie nie narzekam na takie rozwiązanie; oprócz możliwości zrobienia zdjęć maszyny bez zasłaniających ją rękawów czy brudnych okien terminalu, wysiadanie po drobnych schodkach CRJ-ta (będącego popularną maszyną dyspozycyjną, aka "prywatnym odrzutowcem") prosto na płytę daje wrażenie jakby wysiadało się z własnego "bizjeta".
Dla takich zdjęć warto przejść kilkanaście metrów, a nawet wspiąć się później po schodach:
![]() |
Może nie perfekcyjne, ale jest coś urzekającego w tym zdjęciu. Rozproszone światło i drobne zachmurzenie sprawiły, że nawet bez żadnych filtrów maszyna wygląda jak na filmach |
![]() |
Nie najnowocześniejszy design budynku (ściany i dzielone okna bardziej pasują do domu niż lotniska), lecz w zupełności wystarczający na godzinne oczekiwanie |

Pomimo drobnego opóźnienia w Gdańsku, na miejsce dotarliśmy punktualnie, fotele były wygodne, samolot zadbany, a załoga profesjonalna i uśmiechnięta. Dodatkowy bonus w postaci potężnej ilości miejsca na nogi z całą pewnością również miał wpływ na moje bardzo pozytywne wrażenia z lotu, od check-inu po deboarding.
Na podstawie tego jednego rejsu zdecydowanie poleciłbym SAS, lecz o świetnej linii decyduje jej powtarzalność. Z pięcioma lotami wciąż czekającymi mnie, próbka miała stać się wkrótce znacznie bardziej reprezentatywna (i zróżnicowana...).
Przeczytaj także: Kod zniżkowy Booking.com na -25 USD
Lecieliście kiedyś SASem z Gdańska? Jakie były Wasze wrażenia?
I rarely fly SAS from Gdansk - most of the times it is more expensive than LOT, LH or KLM (and FinnAir is even more expensive) so don't have much miles; prefer to spend whatever Eurobonus points I have on Mikkeller beer on board ;-)
OdpowiedzUsuńBoeing 777 - "trzy siekierki" - that's funny, we have the same name for this bird in my language
UsuńCalling it "Triple Seven" in Polish just doesn't sound right and "Seven Seven Seven" would be awfully long, so I usually go with "Trzy Siekierki (Three Axes)", especially since I love that Boeing "7" font!
Usuń