wtorek, 21 lutego 2017

Jednodniówka w Prypeci?

Co powiecie na jednodniowy wypad w takim klimacie?


Próżno tu szukać żywej duszy na ulicach czy w parkach.


A to dopiero sam początek mojej fotorelacji z...

...Radomia!

O przetestowaniu lotniska w tym mieście marzyłem od dawna, więc przy okazji postanowiłem wykorzystać okazję i dać miastu szansę na przełamanie całej negatywnej prasy, która o nim krąży.

Trochę podkręciłem akcję i podszedłem do tej wycieczki niczym do strefy zamkniętej wokół ukraińskiego Czarnobyla. Efekt?

Bawiłem się przednio! Spodobało mi się do tego stopnia, że postanowiłem poświęcić oddzielny post na relację z mojej przygody w rodzinnym mieście Jacka Malczewskiego.

...który dorobił się nawet własnego muzeum. Koszt wstępu godny Muzeum Narodowego w Warszawie - 18 zł.
Inne miejsca warte polecenia, zdaniem Google, to m.in.:

Dom Esterki (po lewej)
Urząd Miasta (budynek z wieżą)
Pozostałości Zamku Królewskiego...
...gdzie podpisano (kontrowersyjną) Konstytucję Nihil Novi oraz złożono hołd pruski, podczas którego Albrecht Hochenzollern pokłonił się Zygmuntowi Staremu uznając polskie zwierzchnictwo nad Prusami
Na pogawędkę zaprasza najsłynniejszy polski filozof - Leszek Kołakowski
Prezentowany już wcześniej Park Tadeusza Kościuszki...
...dopełniony pomnikiem Jana Kochanowskiego...
...przypatrującego się Pałacowi Komisji Województwa Sandomierskiego
A jak właściwie wygląda samo miasto "na żywo"?


W dużym skrócie, jest to niekończąca się przeplatanka mocno zaniedbanych budynków z długą historią, po których widać bogaty styl i liczne zdobienia, z komunistycznymi "potworkami".

Widok na główny deptak Radomia...
...który imponuje długością aż po horyzont
Czy nie tak wyobrażacie sobie szyldy sklepów w opuszczonych miastach?


Widok na rynek


A oto kilka zdjęć z okolicy na poparcie tezy, że Radom to pod względem architektury sinusoida, gdzie średniowieczny kościół może sąsiadować z socjalistyczną ruderą.







Szpital specjalistyczny w Radomiu - miejsce pracy Kasi Kopacz - córki byłej premier
Sprawny obserwator zauważy na oknie agencji podróży reklamę lotów z radomskiego lotniska
Choć 5 zł za "Kebab Long Duży" brzmi jak świetna okazja, pozwoliłem sobie na odrobinę luksusu i na obiad wybrałem się w miejsce, które kusi smakoszy nie tylko wybornymi potrawami, ale i własnym browarem
Mowa o mieszczącej się w podziemiach "Pivovarii"


"Pivovaria" sprzedaje piwo nie tylko do posiłku, ale i na wynos w butelkach, które posłużyły mi za spektakularny prezent dla znajomych
Prawda, że trafione nazwy? ;-)
Do wyśmienitego piwa dodajcie kilkaset gram czystego szczęścia zwanego "golonką z kapustą" i jestem przekonany, że chętni na odwiedziny w mieście wypełnią samoloty z miejscowego lotniska
Jak podoba się Wam taka relacja z podróży? Już wkrótce dostępny będzie wpis o samym lotnisku w Radomiu, lecz pokazanie miasta wydało mi się niezbędne do przekazania pełnego kontekstu sytuacji najszybciej rozwijającego się lotniska w Europie

Biorąc pod uwagę fascynujące fasady zabytkowych budynków i ciekawą historię (kto by pomyślał, że hołd pruski, jeden z większych sukcesów w historii Polski, odbył się właśnie tu?), wystarczyło by włożyć trochę pracy i środków w odnowienie centrum, a Radom mógłby być naprawdę sympatycznym miasteczkiem do spędzenia weekendu. Jednak zważywszy na fakt dotychczasowych zaniedbań, raczej nie spodziewałbym się tego w najbliższych latach.
Udostępnij:

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Copyright © Odlotowe Podróże | Powered by Blogger
Design by SimpleWpThemes | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com